Stresstest

Het is geen verrassing dat als je fundamenteel verandert wat je in je lichaam stopt en hoe je ermee omgaat, je fundamenteel verandert hoe je denkt en hoe je je voelt.

 

In het boek ‘Superfit met gezonde voeding’ van Patrick Holford las ik over onderzoeken op het gebied van IQ-score en stressniveaus. In de jaren tachtig zijn verschillende experimenten gedaan om te onderzoeken of iemand intelligenter zou worden met een wijziging in voedselinname. Hieruit bleek dat de mensen die optimale hoeveelheden voedingsstoffen uit voeding in combinatie met voedingssupplementen daadwerkelijk een hogere IQ-score ontwikkelden. Uit nader onderzoek beek dat deze mensen niet persé slimmer werden, maar dat ze wel sneller in staat waren problemen op te lossen.

 

Uit een ander onderzoek is gebleken dat de stemming, het geheugen, emotioneel evenwicht en het energieniveau duidelijk verbeterden bij een gezond voedingspatroon waarbij ook weer aandacht was voer voeding vol met bouwstoffen aangevuld met specifieke voedingsstoffen uit voedingssupplementen. Dit is iets wat ik in de praktijk vaak terug zie. Vaak al na slechts een paar weken tijd.

 

Dit alles illustreert dat datgene je in je lichaam stopt, een krachtig effect heeft op je energiepeil en het vermogen om je aan te passen en om te gaan met wisselende omstandigheden, ofwel stress. Dit geldt voor zowel geestelijk, emotioneel, lichamelijk als op chemisch niveau.

 


Hoe zit het met jouw stressniveau?

Hoe veel vragen kun jij in de test hierboven met ‘ja’ beantwoorden? Zijn het er 5 of meer? Dan is het tijd om aan jezelf te werken!

 

De eerste tips voor verbetering:

  • Onderzoek waar jouw stressoren liggen en probeer deze te verminderen. Ben je nog gelukkig in je relatie of met je werk? Zijn er manieren om je gezondheid te verbeteren of meer vrije tijd te creëren?  Zijn er mogelijkheden om meer inkomen te genereren? Etc.
  • Praat er met iemand over of schakel hulp in van een professional om te onderzoeken waar jouw verbeterpunten liggen.
  • Kies voor bewuste ontspanningsmomenten. Verdiep je eens in mindfulness, yoga of meditatie.
  • ‘Eat that Frog’ ofwel, start de dag met hetgeen je echt ‘moet’ doen. Zo voorkom je dat onderwerpen eindeloos in je gedachten blijven opkomen. Dit vreet onnodige energie.
  • Gebruik geen ‘lege’ bewerkte voedingsmiddelen en/of stimuleren (voedings-)middelen.
  • Kies voor ‘echte’ gezonde voeding vol met energie-, bouw-, en beschermstoffen.
  • Vul aan met specifieke voedingsstoffen afgestemd op jouw persoonlijke situatie.

«   »