Zorgwekkende vooruitzichten

Op 1 oktober 2017 vervalt het productiequotum op isoglucose. Dat is één van de sterkste en meest ongezonde geraffineerde suikers die er bestaat. De verwachting is dat de suikermarkt zal worden overgenomen door deze goedkopere en sterkere zoetstof. Goed nieuws voor fabrikanten van voedingsmiddelen, maar slecht nieuws voor consumenten. Vooral wanner je te maken hebt met een verstoorde suikerhuishouding zoals bij patiënten met insuline resistentie, diabetes en metabool syndroom.

Suiker bestaat uit twee componenten: glucose en fructose. De verhouding glucose en fructose verschilt per suikersoort. Voor alle soorten geldt: hoe hoger het percentage fructose, hoe zoeter de suiker. Isoglucose is een zoetstof die via een geraffineerd proces uit mais wordt gehaald. Isoglucose bevat tot wel 90 procent fructose en is daarom veel zoeter dan sacharose (gewone tafelsuiker). Tegelijkertijd zijn de productiekosten van isoglucose vele malen lager. Dit maakt isogluose een ideale zoetstof voor voedselfabrikanten. Maar door het hoge percentage fructose is de zoetstof ongezond voor consumenten.

Gezondheidsgevaren van isoglucose

Isoglucose heeft geen voedingswaarde. Het lichaam krijgt geen verzadigd gevoel na het eten van deze suiker. Maar isoglucose veroorzaakt wel een hoge piek in de bloedsuikerspiegel. Veel hoger dan bij normale suiker. Het menselijk lichaam is helemaal niet bestand tegen zo’n enorme bloedsuikerpiek.  Als er regelmatig zo’n suikerpiek ontstaat, raakt het insulinesysteem dat onze bloedsuikerspiegel reguleert van slag met op den duur vergrote kans op insuline resistentie, diabetes en metabool syndroom als gevolg!

Verstoorde suikerhuishouding

• Ruim 1,2 miljoen Nederlanders hebben diabetes, dat is maar liefst 1 op de 14! Het zijn iets meer mannen dan vrouwen die deze aandoening hebben.
• Daarvan hebben 1,1 miljoen mensen officieel de diagnose gekregen, en de anderen lopen er ongemerkt mee rond.
• 61.700 Nederlanders horen per jaar dat ze diabetes hebben. Dat is bijna 1.200 per week oftewel 169 per dag.
• Negen van de tien mensen met diabetes hebben diabetes type 2.
(Bron www.diabetesfonds.nl)

Maar niet alleen mensen met diabetes, ook bij insulineresistentie en het metabool syndroom is het EXTRA oppassen geblazen met isoglucose!

Een paar tips die de suikerhuishouding van je lichaam helpen verbeteren:

Voorkomen is beter dan genezen! Gebruik geen of zo min mogelijk producten met isoglucose!

Ga bewegen! Zorg voor voldoende beweging en start al voor je ontbijt. Je cellen worden scherper en reserves worden verbrand. Zoek een sport die je bevalt, ga wandelen of zoek een leuke app op je telefoon met spierversterkende oefeningen.

Eet gezond! Zorg voor afwisseling en verse producten in je voedingspatroon.

Stop met al die tussendoortjes! Op een enkele uitzondering na, heeft de mens geen 6 kleine maaltijden per dag nodig. Het lichaam heeft op deze manier geen tijd meer om reparatie en herstelprocessen uit te voeren.

Stop met het drinken van frisdrank en start met water! Water drinken in plaats van frisdrank kan helpen bij het beheersen van de bloedsuiker- en insulineniveaus, waardoor het risico op diabetes afneemt.

Minimaliseer je inname van bewerkt voedsel! Door zoveel mogelijk bewerkte voeding te vermijden en voornamelijk volwaardige voeding te eten met gezondheidsbeschermende eigenschappen, kun je het risico op diabetes helpen verlagen.

Stop met roken! Roken verhoogd het glucosegehalte in het bloed en daarmee de kans op diabetes.

Zorg voor een gezond gewicht! Bij overgewicht reageert het lichaam minder goed op insuline. Cellen worden actiever wanneer het gewicht naar beneden gaat in geval van overgewicht.

Eet koolhydraatarm! Een ketogeen of koolhydraatarm dieet kan zorgen voor een betere beheersing van het bloedsuiker- en insulineniveau, waardoor het bescherming kan bieden tegen diabetes.

Eet vezelrijk voedsel! Een goede bron van vezels bij elke maaltijd kan bloedsuiker- en insulinepieken voorkomen, waardoor je risico op het krijgen van diabetes kan afnemen.

Tijdens de lezing, themalunch en cursus leg ik je uit waarom bovenstaande punten zo belangrijk zijn!